FORMÁLNÍ, NEFORMÁLNÍ A INFORMÁLNÍ VÝCHOVA
FORMÁLNÍ, NEFORMÁLNÍ A INFORMÁLNÍ VÝCHOVA
V posledních desetiletích se zejména v dokumentech a praxi evropských institucí objevují nové pojmy – zdůrazňují opět zřetel ke komplexně chápanému výchovnému působení
FORMÁLNÍ VÝCHOVA
– ang. formal education, franc. éducation frmelle
– systém aktivit uskutečňovaný ve šklách nebo v odborných vzdělávacích zařízeních
– je zajišťována nebo podporována státem, věkově odstupňována od základního po vysokoškolské vzdělání
– zakončení formálního stupně vzdělání je potvrzeno dokladem o absolvování
– patří sem tradiční vzdělávání uskutečňované ve škole, dálkové studium na středních školách a vysokých školách, distanční vzdělávání zprostředkované médii na základě připravených programů
INFORMÁLNÍ VÝCHOVA
– ang. informal education, franc. éducation informelle, někdy éducation diffusée = výchova rozptýlená, získávání vědomostí a rozvoj osobnosti bez institucionálního začlenění/
– učením vyplývajícím z každodenního kontaktu s rodinou, prací, přáteli, živelně vznikajícími vrstevnickými skupinami dětí a mládeže, médii a vlivy dalších činitelů, kteří působí v blízkých životních prostředích
– může probíhat cíleně, obvykle je však toto působení nezáměrné, neorganizované, nesystematické a nekoordinované