DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – základní pojmy v pedagogické antropologii:
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – základní pojmy v pedagogické antropologii:
• závislost na péči /schopnost být vychován/
• vzdělavatelnost /schopnost se sám za pomoci druhých učit/
• schopnost vychovávat
• sebevýchova a sebevzdělání /sebeučení, schopnost v dospělosti/
– z pohledu vědeckých disciplín stál dospělý člověk dlouhou dobu v pozadí zájmu
– zájem o dospělé začal v důsledku stárnutí populace – výzkum až v 60. – 70. letech
– výzkumy schopností, inteligence, dovedností atd. potvrdily možnost dospělých učit se až do vysokého věku
– obdobně v sociologii výzkum SOCIALIZACE až v 60. letech /dospělých/
– 50. – 60. léta sice nebyla žádná idyla, ale prosadila se myšlenka, že pro každý životní úsek existují určité normy a sociální role, které regulují jeho zásadní oblasti – tyto role obsahují věku přiměřené chování
– 70. léta – začíná protichůdný proces individualizace životních drah
– člověk nenachází v sociálních institucích dřívější jistotu a musí, pokud chce v životě obstát, neustále produktivně zpracovávat měnící se podmínky svého života, a to vnější i vnitřní
dva trendy: institucionalizace a individualizace
– rostoucí komplexnost a nepřehlednost společnosti
– kulturní a hodnotový pluralismus
– stratifikace sociálních vrstev, vztahy mezi generacemi nebo pohlavími