DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – dopady na individuální biografii (životopis)
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – dopady na individuální biografii (životopis)
Dopady na individuální biografii (životopis):
– určitým životním fázím už nelze přiřadit jisté události – chybí posloupnost, vznik postadolescentní fáze prodloužením vzdělávací dráhy, nutnost dalšího vzdělávání, nezaměstnanost, rekvalifikace, dospělý není jen vychovatelem, ale je ovlivněn např. módou a kulturou mládeže
– ztratila se dřívější možnost jednoznačného přiřazení určitých životních událostí a jejich dlouhodobých následků – dosažené vzdělání je předpokladem životního úspěchu, ale ne jeho zárukou
– dnešní člověk vyplňuje více rolí než dříve a je schopný hrát i role protichůdného charakteru – např. pedagog/andragog – není jenom učitel nebo vychovatel, ale snaží se být i partnerem
– propojení hlediska společenského STANDARDIZACE a biografického INDIVIDUALIZACE má pro pedagogiku a andragogiku velký význam
– hrozba neúspěchu v důsledku ignorace změn:
– učení není jenom příprava na život, je vetkáno do celého socializačního a individualizačního procesu člověka, probíhá celý život i vně pedagogických a andragogických institucí
– monopol na učení nemá v současnosti žádná instituce
– určité druhy učení jsou zvládnutelné lépe v optimálním věku, nutný je dialog učitele s žáky
– andragogika ve své ideologii vždy vyzdvihovala orientaci na potřeby, možnosti a zvláštnosti účastníka
– učíme se za účelem rozvoje vlastní individualizace a zvládání jejích důsledků