DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – učení
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – učení
UČENÍ
1. první druh – didaktickou a metodickou formou výuky
2. druhý druh – profesionální pomoc – formou poradenství, pomoci, podpory, posilnění a ujasnění motivů a zefektivněním sebeučení nebo kolektivního učení – zajišťuje především poradenské a informační služby
MOTIVACE K UČENÍ
– rozhodující faktor úspěšného vzdělávání – síla a zaměření motivů účastníka, tedy pohnutek jeho jednání
– motivace = souhrn vnějších a vnitřních faktorů, které aktivují, zaměřují a třídí jednání a prožívání účastníka
– je pro mnohé andragogy hlavním problémem
Faktory ovlivňující další vzdělávání:
• osobní charakteristika
• životní situace
• okolí a vztahy
• epochální témata a výzvy
• společenské klima, společenský rámec ve vztahu k učení
Situace v ČR:
– klima není příznivé
– vzdělání není prioritou politiky
– chybí tedy propagace a uznání jeho nutnosti
– stát a společnost mohou podporovat vzdělávání a učení různými způsoby – např. finanční dotace a daňové úlevy, uvolnění z práce za účelem vzdělávání
– certifikace, akreditace, poradenství, informační systémy, výzkum, organizace mezinárodní spolupráce
– nejsou určeny cíle a priority, uznání společenského přínosu
– komerční zařízení reagovaly rychle na změnu situace vzniklé v důsledku společenských a ekonomických změn
– v oblastech propojených se změnou kvalifikačních požadavků – počítačová gramotnost, jazyky, manažerské dovednosti atd.
– zájmové, kulturní a všeobecné vzdělávání je bez veřejné podpory, až na výjimky např. univerzity třetího věku
Překážky: výzkum v západ. zemích
– nedostatek času
– chybějící péče o děti
– nedostatečná transparentnost systému
– nedostatek informací
– náklady spojené s dalším vzděláváním /ryze česká překážka /