VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 4.
VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 4.
Výchovný program v kolektivním sportu
Pokud chceme opravdu vychovávat, je potřeba mít výchovný plán, vědět kam chci s mladými sportovci směřovat. Protože každý dobrý plán je vytvořen minimálně na rok dopředu, musí mít tento plán i dílčí cíle, které jsou ověřitelné během roku.
Můžeme sledovat tři dimense:
– fyzická
– lidská (posilují se hodnoty: vytrvalost, velkorysost, obětˇ, disciplína…)
– sociální (vztah s druhými sportovci, trenéry, rozhodčími…)
Trenér musí plánovat každý trénink, pokud chce, aby se jeho hráči posouvali dopředu. Někdy k takové přípravě patří i složitá herní cvičení, která učí sportovce postřehu a herní kombinaci.
Někteří trenéři vyžadují i individuální tréninky hráčů, které si mají zapisovat do svých osobních záznamů nebo jsou pro ně vytvořeny speciální tréninkové deníky, kde si zapisují nejen své výkony, ale i každý trénink. Učí se hodnotit sami sebe a skrze zápisy mohou srovnávat (po nějakém čase) i svou výkonnost.