Co se týká školské organizace, vytvořil J. A. K. čtyři šestileté stupně.
Co se týká školské organizace, vytvořil čtyři šestileté stupně.
– Od narození do 6 let má být dítě vychováváno doma, „v mateřském klíně“- škola mateřská.
Tato škola má být v každém domě.Obsah vzdělání stanoval v příručce pro rodiče
Informatorium školy mateřské (viz výše).
– Od 6 do 12 let budou děti navštěvovat školu obecnou, která by měla být v každé obci, v
každém městě i vesnici. Tato škola je pro všechny, pro chlapce i dívky, majetné u chudé.
Obsah vzdělání tvořilo čtení, psaní, počítání, náboženství, reálie (učení o přírodě a
společnosti), ruční práce, zpěv.
– – Pro mládež od 12 do 18 let má být v každém městě škola latinská. Základem vzdělání
Tvořilo sedmero svobodných umění, přírodní vědy, dějepis, zeměpis, etika a jazyky.
Šlo o klasické jazyky (latina, řečtina), ale Komenský doporučuje i některý jazyk živý, aby
se každý dorozuměl se svými sousedy.
– Od 18 do 24 let slouží ke vzdělávání akademie, která by měla být v každém království
(tedy v každé zemi) nebo v každé provincii. Šlo o vysokou škola, kde by se studovalo
bohosloví nebo se zde získalo vzdělání právnické a lékařské. Důležité je nadále vzdělání
filozofické a náboženské.
Vzdělání by mělo být završeno cestováním. Později však Komenský zdůrazňuje, že vzdělávání a výchova nikdy nekončí, že jsou neustálé, permanentní.
Komenský poprvé stanovil pojem školní rok a školní prázdniny. Zavedl školní týden, který by měl mít stanoven určitý počet vyučovacích hodin.
Prosazuje hromadné vyučování, to znamená, že jeden učitel pracuje s třídou žáků, kteří by měli být stejného věku a stejné pokročilosti. Tento způsob výuky umožní vzdělání velkému počtu žáků. Pokud bude ve třídě velký počet žáků, měl by mát učitel ve třídě pomocníka (ve třídách bývalo 80-100 žáků).
Každá třída žáků by měl mít na výuku svoji místnost. Ta by měla být vybavena pomůckami, obrazy. Na každý rok by měla být pro žáky k dispozici učebnice. Ta obsahuje nutné vědomosti. Nutný je poutavý a výstižný obsah. Učitelé by měli mít poznámky (něco jako současnou metodickou příručku), jak s učebnicí pracovat. Komenský pro ně sestavovat tzv. rukověti.
Pro každý rok by měly být stanoveny normy vědomostí.
Vědomosti je nutno stále prověřovat.Komenský je zastáncem veřejných zkoušek na konci
školního roku.