Výchova, vývoj a zespolečenštění jsou tedy tři základní dílčí okruhy
Výchova, vývoj a zespolečenštění jsou tedy tři základní dílčí okruhy, které jsou zahrnuty v pojmu socializace. Socializace zde není jen jakýmsi modernistickým pojmem a neměla by být ani nadřazeným pojmem pro již dlouho známé jevy v pedagogice, psychologii a sociologii. V tomto pojmu je především zachycena skutečnost, že se lidská osobnost nevytváří v žádné své dimenzi bez společnosti, ale stále v určitém konkrétním prostředí, které je zprostředkováno společensko – historicky.
Tím, že se zaměříme na podíl společnosti při vytváření osobnosti, nesmíme samozřejmě zapomenout na druhou stránku, totiž na aktivní podíl subjektu a jeho individuální fyzickou a psychickou strukturu. Specifikem pojmu socializace je, že chápe zespolečenštění a individualizaci lidského subjektu jako současné děje, a tím popisuje proces geneze osobnosti jako dialektický postup individualizace a socializace.
Vzhledem k socializačním podmínkám individua musíme vycházet i z toho, že fyzická i psychická danost člověka ve svém vývoji se sice částečně řídí svou vlastní imanentní zákonitostí, ale je formována podle druhu svého obsahového vybavení kulturně a společensky. Už ode dne svého narození potkává dítě v okolí, které ho obklopuje, malé skupiny a různé sociální sítě např. rodina, příbuzní, okruh přátel a známých, sousedé a skupiny vrstevníků, spleť definic situací, pravidla chování, vzory rolí, prostřednictvím kterých si osvojuje první zásobu společensky vyčleněných, sociálně žádoucích a nutných názorů a orientací.
S přibývajícím věkem se dítě a dospívající začleňuje do nových sociálních organizací, jako jsou předškolní zařízení, školy, sociálně pedagogická a jiná zařízení, která jsou zřízena společností za účelem výchovy, vzdělání a opatrování dětí a dorostu. Instituce tohoto druhu řídí a kontrolují specifickým způsobem vývoj osobnosti jednotlivce tím, že částečně prostřednictvím vychovatele, částečně prostřednictvím institucionalizovaných hodnotových představ a norem chování mají vliv na dospívající, u nichž probíhá vlastní vývoj identity.
Celkový socializační proces probíhá na pozadí politických, hospodářských, sociálních a kulturních strukturálních znaků společnosti, které představují nejvšeobecnější společenská hlediska, na jejichž pozadí vidíme vlastní proces osvojování si základních vzorů chování a orientačních vzorů.