Východiskem každé koncepce sebevzdělávání je představa ztotožnění subjektu a objektu výchovy a vzdělávání
Východiskem každé koncepce sebevzdělávání je představa ztotožnění subjektu a objektu výchovy a vzdělávání. Sám fakt, že se subjekt rozhodne řídit své vlastní vzdělávání, nutně předpokládá motiv tohoto počínání. Tento motiv nut¬no chápat jako vnější vliv, který však pronikl celou osobností subjektu, nikoliv jen jednou složkou psychiky. Vyvolává potřebu vzdělávat se, která musí být realizována, nemá-li nastat stav neuspokojení. Sama realizace sebevzdělávání je opět dimenzována všemi složkami osobnosti, v nichž však zřetelně dominují racionální a volní složky.
Motiv sám se transformuje do podoby pedagogického cíle jakožto požadavku změny vlastní osobnosti jedince. Jedinec, který se sebevzdělává, chce nejen něco vědět, něco umět, ale také něčím být. Patrně zde nacházíme morfologický šev mezi sebevzděláváním dospělých a sebevzděláváním mládeže (školní mlá¬deže), jejíž životní aspirace nejsou v dostatečné míře opřeny o životní praxi a zkušenosti výrobní či tvůrčí. Něčím být je výrazným cílem obvykle velmi kon¬krétním právě u dospělého jedince.
Cílsebevzdělávám’pak závisí zvláště na hodnotovém sloupci, který si jedinec vytvořil a jímž měří své kulturně sociální, přírodní i technické prostředí. Je-li cíl úspěšně realizován, opět se sám stává součástí tohoto hodnotového sloupce a zpětně se transformuje do kategorie motivu.
Ideální je vztah motiv-cíl-motiv jako interakce, zakládající proces sebevzdě¬lávání. Intenzita, frekvence i dynamika tohoto procesu se jeví jako jeden z uka¬zatelů vzdělavatelnosti dospělého člověka. Podle toho je dospělý člověk vzdě-lavatelný, je-li s to se sebevzdělávat. Vzdělavatelnost se tak projevuje jako stu¬peň a rozsah rozvoje osobnosti dospělého člověka.
Interakce motivu a cíle, jejich realizace se stává seberealizací osobnosti do¬spělého člověka a to na bázi sebevzdělávání. Tento neopakovatelný a nezastupitelný proces by však neměl být chápán jako proces živelný, nýbrž jako proces subjektem samým limitovaný. Limitovat takový proces je schopnost, opět zá¬vislá na předchozích stadiích sebevzdělávání. S touto schopností se člověk ovšem nerodí, může však k ní být disponován vlohou a samozřejmě také intencionální-mi cestami veden.