Sebevzdělávání výrazem životní aktivity
7.1 Sebevzdělávání výrazem životní aktivity
Znamená to, že vzdělávání člověka již od jeho mládí musí být zaměřeno k vytváření, prohlubování a posilování této schopnosti. Ukazuje se jako nanej¬výš užitečné klasifikovat účinnost institucionálního výchovně vzdělávacího pů¬sobení též ukazatelem rozvíjení schopností sebevzdělávat se. U dospělého člo¬věka je růst této schopnosti podněcován nejen intencionálním výchovně vzdě¬lávacím působením, ale též jeho dosavadní zkušeností životní (psycholosociál-ní) a pracovní (psychomateriální). Má-li být této konstalace využito, je nadmíru nutné rozvíjet jak aktuální tak i potencionální dispozice osobnosti specifickými individualizovanými programy.
Hledáme-li tedy další východisko k modelu sebevzdělávání jakožto soustavy vzdělávacích aktivit, musíme se rozloučit s někdejší představou sebevzdělávání reprezentovaného pouhým hromaděním vědomostí a přijmout představu jinou. Ta je vyjádřena obrazem bohatě strukturovaných komplexů činností, vyvola¬ných životní praxí dospělého člověka, opírajících se o stabilní články jeho psy¬chiky, s živou interakcí motivů a cílů sebevzdělávání, s hierarchiemi vědomostí a intelektuálních dovedností na jednom pólu a s kultivačními aktivitami osob¬nosti na pólu protilehlém.
Sebevzdělávající se jedinec pak – sám jako dynamický systém – působí na své okolí sterými vlivy, aby je změnil ke svému ideálu. Přijímá odezvu svého okolí, vstřebávají, váží její hodnotu světlem svého osobního rozvoje a také na ni reaguje. Zde se rodí sebevzdělávání.
Opakem tohoto typu člověka je ten, jenž se sám ze sebe nedokáže sebevzdě¬lávat, ale pouze direktivním působením, mnohdy neochotněa stereotypně přijí¬má izolované poznatky, hodnocené krátkým spojením podle okamžitého efektu. Takový jedinec mechanicky formuje své okolí, žije podle nemnohých pravidel bez potřeby reakce sociálního prostředí na své vlastní aktivity. Podle statických vzorců, získaných vesměs funkcionálním působením, není sám s to přijímat podněty složitější a převádět je do podoby sebevzdělávacích cílů.