Specifikum problému
6.6.2 Specifikum problému
Vyložit užívané metody a formy edukace dospělých lze schůdným způsobem tehdy, budeme-li usilovat o klasifikaci specifického andragogického akčního pole a odtud hledat adekvátní metody a formy, jež se v jeho rámci uplatňují. Naznačili jsme už, že tuto metodicko formální sféru nelze zaměňovat se škol¬skou. Navíc ani edukace dospělých není jednotným metodickým celkem. Ve svých různých úrovních (edukace dospělých na státních školách bez přerušení zaměst¬nání, na pracovištích, ve volném čase, zvláště pak v sebevzdělávání) má různé předpoklady pro uplatňování těch či oněch metod a forem. Tak např. profesní průprava, preferující v řadě případů rozvíjení intelektuálních i motorických dovedností a způsobilostí, spočívající na racionálních základech, obvykle ne¬pracuje v doškolovacích kurzech např. s vyprávěním. Také edukace dospělých na státních školách bez přerušení zaměstnání není vždy plně vázána prezenci svých účastníků, neboť spoléhá ve zvýšené míře na metody a formy sebevzdě¬lávání. Od těchto dvou úrovní se souborem užívaných metod a forem odlišuje právě edukace pro volný čas.
Pestrostí svých cílů, dosahem do širokých vrstev příležitostných zájemců, ši¬rokou paletou edukačních obsahů i těsným spojením s aktuálním stavem pro¬blematiky se vytvářejí předpoklady k tomu, aby zde mohly být užívány nejrůz¬nější metody a formy edukačního působení. Tyto a mnohé další prvky ohrani¬čují andragogické akční pole — edukační příležitosti pro různé vrstvy populace – které disponuje nejrůznějšími prostředky.
Uvážíme-li ještě, že celoživotní edukace dospělých zaujímá k různým edu¬kačním úrovním proměnlivé vztahy v sociálně-politické realitě, odkryjeme sku¬tečnost, že se v tomto ohledu mohou vyskytovat i takové metody a formy půso¬bení, které jsou příznačné nejen pro jednotlivé systémy, ale i pro komplex edu¬kačních aktivit celoživotně. Zde máme na mysli zejména metody vázané k využiti výpočetní techniky. Rozlehlost této andragogické oblasti byla v minulosti i příčinou nedorozumění, pokud jde o stanovení hranic edukace dospělých i je¬jího poslání. V našem případě jsme nuceni hlouběji tuto oblast rozčlenit, aby¬chom lépe pronikli k jejím jednotlivým metodicko-formálním problémům. Ne¬boť hranice tohoto akčního pole netvoří propracované systémy, nýbrž účastníci sami.