Metody a formy přípravy edukačního působení jsou dvojí, a to andragogické a organizátorské
Metody a formy přípravy edukačního působení jsou dvojí, a to andragogické a organizátorské. Jejich smyslem je instalace edukační příležiosti, tj. takového uskupení podmínek, které umožňují přímé edukační působení. Andragogické metody zahrnují vytýčení cíle a rozpracování obsahu, jakož i jeho didaktickou realizaci, organizátorské pak zabezpečují prezenci účastníků edukace, mobilní i stabilní hmotné prostředí. Metody a formy přípravy edukačního působení na dospělé jsou dosud neúplně rozpracovány.
Metody a formy hodnocení výsledků edukace dospělých jsou jen zčásti v po¬předí zájmu řídících osob a center. Výjimky jsou dány profesní průpravou (pří¬pravou), sledující získání potřebných způsobilostí k výkonu profese. Také tyto metody a formy jsou dvojí – andragogické a organizátorské. Jejich smyslem je kvalitativní hodnocení změn osobnosti účastníků, hodnocení iniciativ či aktivit, které k nim vedly, případně způsoby využití získaných vědomostí a dovedností v praxi. To se týká andragogického přístupu. Organizátorské metody a formy jsou v podstatě založeny kvantitativním hodnocením.
Metody a formy přímého edukačního působení jsou hlavním předmětem naší pozornosti.