Restrukturace obsahu
6.2.2 Restrukturace obsahu
V naznačených rozměrech se jeví současné období jako sbírání sil k transfor¬maci představ o povaze cíle a obsahu edukace dospělých. Tento cíl i obsah má komplexně postihnout potřebné vědomosti i dovednosti, růst osobnosti ve spo¬lečnosti a podíl této osobnosti na šíření hodnot. Osobnost účastníka edukace se ovlivňuje v procesu jeho růstu, didaktickou i psychologickou cestou. Už dávno nejde jen o cíl a obsah nějaké přednášky či vyučovací hodiny. Ta sama k řešení problému nestačí. Už není didaktickým instrumentem, je jen jeho částí. Před našima očima se restrukturuje sámpojem edukačního působení a jeho účinnos¬ti. Především je utvářen prostorově, nikoliv jen lineárně. Vyjadřuje kompresi sociálního prostředí. Edukační centrum však samo o sobě nemůže řídit proces edukace v několika polohách současně. Může jej ale komplexně stimulovat. Čím lépe se mu to podaří, tím více se prohloubí jeho cíl a obsah a tím výrazněji se promění jeho účinnost. Děje se tak případ od případu v různých organizač¬ních formách, představujících stavební kameny celoživotní edukace. Ona však musí počítat i s tím, že vedle současných programových inovací existují také tradiční výcviková schémata a poznatkové struktury. Musí uznávat platnost zá¬kladních myšlenkových operací – opory metodických postupů. A tedy i návaz¬nost na edukaci mládeže. Narazí-li celoživotní edukace na mezery či bílá místa mezi současnou úrovní edukace a úrovní řízených osob, měla by se postarat o odstranění takových prodlev svými prostředky.