Obsah v současnosti
6.2.1 Obsah v současnosti
Andragogická didaktika musí hledat své cesty, jak charakterizovat náplň edu¬kačního procesu. Jeho kvalita a rozměry neodpovídají jen šíření věd, ale přede
vším potřebám řízených osob — účastníků. Tyto potřeby nejsou typizovány ani unifikovány. Podmínky uspořádání obsahu edukace dospělých nevytváří státní centrum, ale autonomní diferencované subjekty. Zde se vzájemně odlišují and¬ragogické a pedgogické koncepce cíle a obsahu. Cíl a obsah edukace dospě¬lých vzniká zdola. Je zřejmé, že edukace dospělých postupně vytváří svůj obsa¬hový i didaktický profil netradiční podoby. Aby mohla dostát požadavkům pra¬xe, usiluje o komplexní řešení aktivit lektorů i frekventantů s ohledem na pod¬mínky, vytvářené managementem. Ukazuje se, že nejednou mizí někdejší škol¬ská praxe, dělba práce při organizaci výuky a strukturaci obsahu. Školskou děl¬bu práce při organizaci tvorby osnov, uspořádání vyučovacích předmětů, edu¬kační působení samé i ověřování výsledků studia nemusí nutně garantovat od¬děleně pracující specialisté na různých stupních řízení. Díky absenci ústřední¬ho stupně řízení mizí v případě edukace dospělých v jiných podmínkách nepo¬stradatelné školské správní a další normy.
To vše má dopad na rozpracování cílů a obsahů. Týká se to i subjektů těchto aktivit. Postupně se rodina stejné rovině řízení okruhy externích poradců a kon¬zultantů i všestranně kvalifikovaných právě tak jako specializovaně zaměřených lektorů a instruktorů. Externí spolupracovníci, jakkoliv jsou užiteční při tvorbě programů, přinášejí nedořešené problémy, pokud jde o jejich přímé řízení pově¬řeným didaktickým managementem. A ten má rozhodovat o cílech edukace.