Cíl a obsah se individualizuje
Cíl a obsah se individualizuje. Základy věd se oživují specifikem profesí. Cíl a obsah se tvoří případ od případu v různých materiálních a organizačních pod¬mínkách. Nabízí se představa, že edukačním cílem a obsahem není jen vymeze¬ní částí tzv. vyučovacího předmětu, ale kumulovaný výměr aktivit v učebně, na pracovišti, doma i ve volném čase, pokud se tyto aktivity vztahují k programu. Zvláštní péči si vyžadují aktivity sebevzdělávací, jejichž řízení už nemůže být vyjádřeno jen jakýmsi domácím cvičením.
Současnost opouští dosavadní jednoduchou představu izolovaného osvojo¬vání limitovaných poznatků. Nastupuje tvorba koncepcí a projektů vzájemně funkčně propojených aktivit vzdělávacích, sebevzdělávacích, instrukčních i zpětnovazebních bez byrokratické správní nadstavby. Není zapotřebí zůdraz-ňovat, že takový pružný didaktický systém je s to plnit nejrůznější úkoly, edu-kovat tradiční i nově nastupující účastníky, experimentovat s novými pomůcka¬mi či postupy, prostě hledat to nejlepší. Takový pružný didaktický systém ale může dočasně zastupovat jiné, pokračovat v tom, co započaly či pomáhat ke vstupu těm, kteří byli až dosud vzdáleni. Zmíněnou působnost jistě nelze uvažo¬vat jako centrálně danou. Vzniká zdola. To není anomálie. To je doklad rozvoje. To je konec kapitoly o jednotné škole. Požadavek tvorby diferencovaných pod¬mínek pro řešení diferencovaných didaktických problémů představuje suvere¬nitu edukace před požadavkem ústředního osvícení.