Andragogicko-didaktické funkce
6.3 Andragogicko-didaktické funkce
Charakter andragogických aplikací vyjadřují také andragogicko-didaktické I unkce. Funkci zde chápeme jako možnost operace. Je-li sestava aplikací funkč¬ní, znamená to, že její subjekt je s to měnit své okolí. Celoživotní edukace vy¬tváří rozsáhlý prostor pro různé subjekty, které svými funkcemi tyto změny vy-olávají. Celoživotní edukace se ovšem neváže nutností řešit pouze vyvolané f vybraně) cílově programové problémy. To je vlastní jiným, specializovaným soustavám (např. školské). V akčním poli andragogických aplikací se andrago¬gicko-didaktické funkce uplatňují v podobě několika paralelních úrovní, jejichž interakce přinášejí edukaci dospělých možnost vstupovat do specializovaných edukačních soustav (systémů). Jde o funkce pokračovací, zastupitelské a pří¬pravné.
Naplnění těchto funkcí vede k instalaci širokého pole od výukového edukač-ního procesu až k procesu šíření informací. Heterogenní sestavy andragogic-k vh úrovní, postrádajících zjevné hranice, vytvářejí andragogické aplikace. Ty Umožňují opustit dosavadní monopol jednotlivých specializovaných soustav pedagogického typu. Zmíněné funkční kroky vedou k realizaci takových edu-kučních programů, které v daném čase a podmínkách nemohou být provedeny ni ivyklým subjektem. Uplatňování andragogicko-didaktických funkcí můžeme • luipatjako trend vývoje. Tyto funkce rovněž reprezentují snahy dotvářet teorie ediikace dospělých. Hlavním nástrojem tu není jen poznávání zvoleného pro¬blému analogií, ale především poznávánípředmětu pomocí interakce s realitou , ice. Andragogické funkce mají svým užitím přispět k adresnější a efektiv-i edukaci. Andragog i jejich prostřednictvím plní své vlastní úkoly.
Pro celoživotní edukaci je příznačné právě to, jakpokračovatv cestě, kterou již i mstavy (subsystémy) započaly. Lze uvést řadu příkladů rozvijem pokračo¬vati funkce i z nedávné doby. V rovině formálního vzdělávání pokračovala edu-Itacc daňových poradců mimo školskou soustavu. Příslušné kurzy umožnily zájemcům prokázat odbornou způsobilost k výkonu povolání. Edukace, pokračující v intencích programů ekonomických škol, umožnila zájemcům zlepšení kvalifi¬kace. Jinou funkci může uplatňovat edukace dospělých v rekvalifikaci pro neza¬městnané osoby. Veterinářka se středním vzděláním, v regionu již nevyužitá, na¬stoupila do kurzu sekretářek s perspektivou výkonu profese ve službách. Jako jeho absolventka mohla změnit povolání. Absolvovala nenávazný program, spe¬cifický pro edukaci dospělých. Program obsahoval vzhledem k různorodému slo¬žení řrekventantek nejen pracovní problematiku, ale i základy některých učeb¬ních předmětů školského typu. Jde tu o příklad uplatnění zastupitelské funkce, umožňující v rámci edukace dospělých získání nové způsobilosti.