Předmět pozornosti a péče andragogiky
6.4.2 Předmět pozornosti a péče andragogiky
Tématický celek se jakožto soubor zvolených komponent postupně stává žá¬doucím předmětem andragogiky a uvnitř její kompetence rovněž předmětem didaktiky dospělých. Andragogika sama sleduje mj. meritum, jádro tématické¬ho celku, jeho případné modely a jejich uplatnění v různých proměnách eduka¬ce dospělých. Didaktika dospělých tento přístup rozšiřuje o aplikace a konstrukci tématického celku i o mechanismy jeho uspořádání a realizace. Tématický ce¬lek se zde jeví jakožto výsledek jednorázové integrace různých komponent, jak v dalším uvidíme. Zdá se, že obdobný přistup k problematice vyučovacích před¬mětů ve školství přesahuje možnosti didaktiky, setrvávající již tradičně v řešení problémů skupinové výuky a přičleňující specifika obsahových struktur učeb¬ních předmětů vědám či jejich aplikacím. Andragogika tedy usiluje o zkoumání obecného spíše komplexně tím, že řeší meritum edukace v širším horizontu od praxe k teorii, od analýzy k syntéze a od poznávání k instrukci, aniž by formál-nč limitovala své kompetence. Andragogika volí podobu (skladbu) tématického celku podle stupně rozvoje osobnosti řízených osob.
Finální realizace tématického celku a struktura jeho komponent tedy není pře¬dem detailně plánována. Cílové struktury zde bývají obecnější. Ukazuje se však, ž.c konkrétní podobu tématického celku objektivně regulují také formálnípřed¬poklady edukačních aktivit. Můžeme je klasifikovat jako lokální integraci zá¬jmů, dále jako vzdělávací příležitost, posléze jako organizační formu této příle¬žitosti a nakonec jako edukační situaci, založenou příslušnými aktivitami. Lo¬kální integrací zájmů /a/ je míněna praktická shoda iniciativ institucionálního subjektu, zájemce o edukaci a lektora ve věci instalace vzdělávací příležitosti. Lokální integrace zájmů je v neformální edukaci situována do sféry místní kul¬tury. Formální vzdělávání ji stabilizuje v síti institucí, event. na zvoleném stup¬ni řízení. Edukační {vzdělávací) příležitost /b/]Q pak aktuální, touto integrací klasifikovaný či ověřený soubor programových, organizačních a materiálních podmínek edukace. Andragogika zatím ještě nepracuje se vzdělávací příleži¬tostí jako souborem podmínek edukace dospělých. Nicméně jí přikládá operativní význam. Edukační příležitost je důsledkem lokální integrace zájmů, může být chápána i jako centrální pojem instalace edukativních aktivit a iniciativ. Or¬ganizační forma edukace/c/je předem daný časový a materiální rámec eduka-ce, limitující její prostředí a kvantitu. Tato organizační forma je nastavena ve vazbě na vzdělávací příležitost. A konečně edukační (vzdělávací) situace /d/ vznikající v rámci organizační formy, navozuje její realizaci. Starší metodiky ji označují jako akci. Edukační situace je základní článek řetězu interakcí, stimu¬lujících proces osvojování. Andragogiku zajímá ne už jen edukace sama, ale i její průvodní psychologická a sociologická problematika, charakterizující tvář¬nost expozice tématického celku.