Obsah jako dynamická (operační) soustava
5.6 Obsah jako dynamická (operační) soustava
Lektoři, učitelé, instruktoři a jiní pedagogové v řadě případů pracují s apliko¬vanými obsahy (tj. s obsahy výběrově koncipovanými k daným účelům) a navíc jsou v situaci (a nejen oni), kdy mají znovu pracovat s celky, které již sami rea¬lizovali (exponovali). Didaktika uvádí existenci různých výukových fází (opa¬kování, kontrola vytvořených vědomostí), ale učitelské i organizátorské odbor¬né veřejnosti nejednou uniká jádro problému.
Z hlediska řízení učení, tedy z hlediska systémového přístupu k věci vyplývá, že obsah již jednou exponovaný (použitý) a jeho pořadači systém nejsou ko¬nečným stadiem, konečnou podobou, ale že obsah nutno chápat také jako sou¬stavu dynamickou (operační).
To znamená, že se v různých didaktických obměnách s obsahem již konstru¬ovaným znovu pracuje, že se volí jeho části i vztahy mezi nimi a uvádějí se
v nových funkcích.
Didaktická fáze se v tomto smyslu jeví jakožto pořadači systém obsahu jiz vytvořeného. Statický obsah, zachycený lektorskou přípravou, učebnicí, odbor¬nou literaturou, praxí samou, se v didaktickém akčním poli obměňuje. Ale ne-jen didaktické fáze jsou pořádacím systémem obsahu. Též metody realizace obsahu jsou ve specifické rovině opět jiným pořádacím systémem, neboť sledu-jí procesuální stránku vzdělávacího působení. A právě tak i organizační formy^ mají systémový význam jako pořadači soustavy, neboť přinejmenším dirigují podobu obsahu striktním časovým rámcem a jinými vnějšími, formálními zna¬ky (interval přednášek aj.). Proto z uvedených důvodů chápeme obsah vzdělá¬vání také jako dynamickou, operační soustavu, která vzniká z obsahu statické¬ho realizací cílové struktury.