Metody realizace jako pořadači subsystém realizace obsahu
5.6.2 Metody realizace jako pořadači subsystém realizace obsahu
Nejen didaktické fáze restrukturují připravený obsah, ale i metody realizace násobí změny, jimž tento obsah podléhá ve vzdělávacím procesu. Didaktické fáze ovšem nemění stavbu aktuálního obsahu „o sobě“, nýbrž jsou vždy vyjád¬řeny příslušnými metodami.
Didaktické fáze a metody realizace obsahu jsou ve skutečnosti dvojím zřete¬lem jednoho a téhož procesu, jímž vzdělávací proces je. Proto nelze mechanic¬ky didaktické fáze oddělovat od metod.
Každá expozice obsahu se musí rozvíjet některou z metod mmonologických, dialogických, demonstračních aj., každé opakování či procvičování se realizuje známými i méně známými metodami písemných prací, verbální reprodukcí ob¬sahu aj. Každé prověřování, kontrola vytvořených vědomostí se projevuje na¬venek činnostmi posluchače, jeho ústním sdělením o problému, obsahu, využi¬tím osvojeného obsahu v praxi, demonstrací, řešením úkolů atd.
Všechny tyto didaktické fáze a metody realizace obsahu způsobují, že se ob¬sah v průběhu vzdělávacího procesu ve vztahu k obsahu připravenému, objek¬tivnímu, pod vlivem subjektivních podmínek, závislých na účastnících vzdělá¬vacího procesu, restrukturuje. Tato restrukturaceje výslednicípořádacího sys¬tému, který tvoří nejen didaktické fáze jako koncepce příslušného procesu, ale i metody, kterými se tato koncepce uskutečňuje.
Tak např. po výkladu, který provede lektor nebo učitel monologickou metodou, je vyzván posluchač, aby reprodukoval žádané pojmy či jiné obsahové prvky a doložil, že výkladu porozuměl, resp. že si vyložené pojmy představoval odlišně. To se podle potřeby i několikrát opakuje. Lektor z těchto reprodukcí pozná, že některé detaily nebyly správně pochopeny, a vrací se k nim opakovaným, kon¬krétnějším výkladem. Takovým způsobem použité metody výkladu, reprodukce, prvotního opakování, shrnutí, návodu k pochopení či návodu k intelektuálním čin¬nostem aj. vytvářejí zcela nový, aktuální pořadači systém obsahu.
Vztah mezi výchozím systémem lektorské osnovy a realizovaným systémem je tedy proměnlivý následkem vlivu subjektivních činitelů.
Ve zmíněném příkladu se mění logika materiálu pod vlivem logiky podmínek, zřetel k látce počíná pod vlivem těchto podmínek oscilovat ke zřeteli kposlu¬chači. Podmínky jsou odvislé od psychofyzických i psychosociálních činitelů, platných právě pro dané akční pole.
V praxi to znamená, že i nejpečlivější lektorská příprava, rozpracovávající skladbu obsahu s vynaložením maximální znalosti věci i píle podléhá v realiza¬ci různým vlivům, při nichž se metody realizace tohoto obsahu stávají i metoda¬mi změn pořádacího systému.
Lektor tedy musí být natolik kvalifikován, aby dovedl reagovat na změny pořá¬dacího systému svého učiva (látky) a aby – řečeno populárně – neztratil ,^nit“ své¬ho výkladu, aby řídil učení svých posluchčů v neustále se měnících podmínkách.