Jestliže jsme vytkli některé možné přístupy k rozpracování daného problému
Jestliže jsme vytkli některé možné přístupy k rozpracování daného problému, nechceme tím nikterak omezit cesty k jinému řešení. Již dnes se ukazuje, že čle¬nění edukace dospělých musí počítat s nutností výkladu podle mnoha dalších hle¬disek, aby bylo možno celou oblasti systémově klasifikovat. Vezměme jen rovinu cílů působení na dospělé a dynamiku jejích změn, pestrost prostředků realizace těchto cílů, vazby na edukace mládeže na školách apod. To vseje argumentem pro stavisko, že popis a členění edukace dospělých tvoří jeden ze samostatných teoretických problémů, jimiž se musí andřagogika intenzívně zabývat ve svém úsilí o podíl na tvorbě osobnosti člověka této epochy. Primární rovina problema¬tiky zde uvedené je rovina sociální. Hlavní je, jací jsou a budou lidé a jaké úkoly si dávají. Je věcí andragogiky, jak se s tímto problémem vyrovná. Naproti tomu pedagogika, zabývající se edukací nastupujících generací, hledá řešení svých úkolů ve vědách. Vyplývá z toho, že popis a členění edukace dospělých může mít cha¬rakter procesu. Popis a členění edukace mládeže je zřejmě záležitostí institucio¬nálního stavu. Zcela samostatným teoretickým i praktickým problémem je popis a členění komplexu (systému) celoživotní edukace. Nabízí se představa zahrnout sem též edukaci nastupujících generací. Úkol tohoto významu a rozsahu je per¬spektivní povahy. Jehož řešení by mohlo přinést i podněty k organickému propo-/(mí různých edukačních komponent bez ohledu na věk účastníků a případné civi-llzační bariéry. Toto organické propojení je zřejmě dáno účelnou transformací poznáni do edukačních programů, v patřičných aplikacích.