Formální edukace
1.1 Formální edukace
Její typické znaky vyjadřují stabilizaci vnitřního uspořádání. Zjišťujeme pře¬vahu standardizovaných cílů a obsahu nad ostatními a pozvolné proměny v ini-ich. Takto koncipovaná edukace přináší všem účastníkům výhody stupňů i ii) edukace, které je možno vázat k pozdějšímu uplatnění v celoživotním ku. Nevýhodou však zůstává limit dosažených výsledků ve vztahu k roz-■ „i i společnosti. Formální edukace též zahrnuje další znaky formalizace metod uleI skladby studijních skupin. Nacházíme tu skupiny organizované podle i li kritérií, jako je věková hranice, profesní předpoklady či smluvní vzta-
i .ilní edukace prolíná všemi oblastmi společenských struktur. Je též jed-
■ i straci účastníků, zakládající jejich další účast v celoživotní edukaci.
Ověřené výsledky předchozího studia vytvářejí předpoklady k účasti doplňují¬cích či inovačních forem. V neposlední řadě nacházíme též výrazný znak, týka¬jící se subjektů edukace. Učitelé jsou profesionalizovanou skupinou, umožňují¬cí rozšiřování působnosti i počtu dalších osob činných ve formální edukaci. Tyto aktivity umožňuje mj. i strukturovaná institucionální základna, nadaná speciali¬zací po věcné stránce a hierarchií po stránce řízení. Ona sama, resp. legislativa umožňující další atypické vazby na strukturu základní vytvářejí příznivé pod¬mínky pro multiplikaci edukačních záměrů. Jsou jimi procesy poznávání člově¬ka, společnosti i přírody od praktických až po teoretické úrovně.