Edukace ve školské soustavě
2.2 Edukace ve školské soustavě
Školská soustava připravuje generace k využívání všech způsobů i forem edu-Icace dospělých. Týká se to řídících i řízených osob. Každý dospělý jedinec nejprve prošel příslušnými úrovněmi (stupni), aby pak mohl přispět svou čin¬ností k rozvoji společnosti a využívat další možnosti edukace, které společnost nabízí dospělým. Lze soudit, že vstupem do edukace dospělých je školská sou¬stava edukačních programů a institucí, které je uskutečňují. Nastupující genera-I e v ní získávají zprvu základní vědomosti a dovednosti, později předpoklady k výkonu povolání a k širšímu poznávání světa. Programy lze hodnotit podle „horu i úrovní.
Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělání (ISCED) člení edukaci poskyto-.. 11 IOU v systému škol tak, aby umožnila tuto klasifikaci perspektivně.
2.2.1 Členění podle oborů
Najdeme zde všeobecně vzdělávací programy, vědy o výchově a vzdělávání, humanitní vědy a umění a dále sociální vědy, obchod a právo, přírodní vědy, 1 i Imické vědy, výrobu a stavebnictví. Vpřehledu pak následují zemědělské včdy, zdravotnictví a sociální služby a mimo samu klasifikaci je umístěna kate-•“ ii c věd neznámých nebo nespecifikovaných, nutná pro sběr dat. Mezinárodní I li íifikace zahrnuje 86 číslovaných oborů, čímž umožňuje zpracovávání růz¬ných odborných otázek školství a jeho programů v mezinárodním měřítku. Sa-itně se řeší vzdělávání dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potře¬bami, kterýžto termín nahrazuje dřívější výraz „speciální vzdělávání“. Podobně i pi islupuje k vzdělávání dospělých (nebo dalšímu, resp. periodickému vzdě¬lávání). Cílem školské soustavy, v níž nacházíme rovněž různé formy vzdělává-ni ili >spělých, je umožnit dospělým doplnění úrovně formálního vzdělání, získat nulosti a dovednosti v nové oblasti nebo obnovit (zaktualizovat) své znalosti určité oblasti. Skutečnost, že školský systém zahrnuje i přímé edukační půso-uičrem k dospělým účastníkům, ovšem neznamená vyčerpávající působ-I dukace dospělých je samostatným, autonomním systémem, jímž se zabý-.Iragogika, zatímco edukaci dospělých ve školském systému se zabývá pedagogika dospělých. Obě odborné discipliny (vědy) mají různé styčné body, které se vzájemně překrývají. Obě jsou ve stadiu rozvoje.