Dvojí přístup k edukaci dospělých
3.6 Dvojí přístup k edukaci dospělých
pojmu andragogiky patří i vědní specializace. Váháme však, máme-li sem dit praxi. Praxí je pro obě vědy výchova a vzdělávání, dnes s jednotným íčcnim edukace. Tu chápeme jako praktickou aplikaci (využití) andragogiky i pedagogiky. Edukace vyjadřuje jinou třídu iniciativ, aktivit, komponent, funkcí i vztahů, tj. výchovu a vzdělávání komplexně. Rozvoj andragogiky je založen teoretickými postuláty, rozvoj edukace (praxe) je limitován sociálně-ekonomickými, organizačními a mnohými dalšími podmínkami. Pojem andra¬gogiky jako vědy (teorie) je řazen do vyšších stupňů zobecnění reality, pojem edukace vyjadřuje spojení vědy a praxe. V aktivitách tohoto spojení vystupuje individuální zkušenost. Problematika výchovy a vzdělávání nastupujících ge¬nerací je svěřena pedagogice. Andragogika na ni navazuje v procesu civilizač¬ních snah, přejímá příslušné úkoly edukace dospělých a současně překrývá svým zájmem i část úkolů předchozích, a to z celospolečenské potřeby. Je to jeden ze signálů expanze pojmu andragogika. Představy vedou až k integrální andrago-gice (Jochman) jakožto teorii a praxi vedení lidí a péči o ně, tj. k širší platnosti pojmu. Ten ovšem může mít i platnost užší – výuku dospělých.
Aby mohl být stabilizován pojem andragogiky, je účelné se zdržet u jejího předmětu. Jak známo, je termín slovním označením věci, jevu či procesu, za¬tímco pojem je o tom zobecněnou představou. Předmět (objekt) je již konkreti¬zací pojmu a odpovídá stupni dosavadního poznání. Analýzou svého předmětu se andragogika řadí do skladby věd, od nichž se předmětem také diferencuje. Svým předmětem, historicky proměnlivým, (Gallo-Škoda 1986) se však vzta¬huje k praxi, od níž zpětně přijímá realitu jejích komponent. Tu užívá dále k restrukturaci jejích přístupů – tvoří teorii. Aktuální problém současné kon¬strukce předmětu andragogiky spočívá právě v dosud nerozvinutém poznáváni praxe, v přílišné vzdálenosti od ní, tedy v dominantě představ místo poznání.