Perspektivy rozvoje edukace dospělých
3.5 Perspektivy rozvoje edukace dospělých
Rozvoj edukace dospělých je výrazem stupně (úrovně) civilizace, k níž tato edukace sama přispívá. Přístup k problematice perspektiv edukace dospělých může být založen optikou celoživotní edukace. Pokud je takový přístup přijat, dostává se pedagogika dospělých i andragogika mezi dominantní faktory, napoi nehájící těmto perspektivám. Soudobá společnost, usilující o trvalé zlepšování podmínek růstu a rozvoje vzdělanosti, nemůže opomíjet řízení jako důležitý Bástroj k realizaci těchto cílů. Uvažuje proto o řešení otevřených otázek eduka-M dospělých v několika rovinách. V širším smyslu můžeme uvést rovinu kul¬im 11 í a ekonomickou, v užším smyslu pak samu výhledovou koncepci celoživot¬ní edukace od počátků školní docházky kpoproduktivnímu věku účastníků.
Otevřené otázky edukace dospělých byly zpracovány a vydány jako výtah / dokumentů a publikací (Pavlík, Chaloupka, Kohout, 1997) pro potřebu širší odborné veřejnosti. Ukazuje se, že v různých státech se naznačená problemati¬ku řeší různým způsobem s dosažením vzájemně odlišných výsledků. V našich podmínkách se uvádějí např. problémy státu a jeho úlohy ve vytváření podmí¬nek edukace dospělých. Je zřejmé, že stát by měl působit jako garant a realizá¬tor fy legislativní báze. Měl by, resp. mohl by se sám stát ve vybraných přípa¬dech subjektem této edukace, mohl by působit i na ziskové a neziskové organi-lace a instituce, aby se samy věnovaly edukaci pro své zaměstnance i pro veřej¬nost. Mohl by dále pomáhat ke stabilizaci sítě specializovaných účelových zaří¬zení, spoluvytvářejících síť edukačních center. Nejde tu jen o záštitu ekonomic-jtou, ale především o zvýšení podílu na rozvoji edukace péčí těch subjektů, kte-■ se již věcí zabývají. Jsou to např. univerzity, rozpracovávající věcnou proble-111.111 ku učitelského (lektorského) vzdělávání i edukace samé. Jsou to též občan¬ské organizace, vstupující do věci nejen svou poptávkou po edukaci, ale také
I j u/íváním jejího přínosu v kulturní i politické praxi.
K otevřeným otázkám materiálně-technické povahy náleží i zpřístupnění vhod¬ných provozních prostor a dalších kapacit školské soustavy pro edukaci dospě¬lých, vyžadující ovšem četné legislativní úpravy dosavadního stavu. Zcela sa-
I1 H r.iatnou otázkou)z financování edukace dospělých – přímé i nepřímé pomo¬
ci úlev (daňových a dalších) těm subjektům, které se zabývají edukaci dospě¬
lých. Jiným otevřeným problémem je i sama organizace iniciativ a aktivit lek-
lorských (učitelských) i shromažďování osob a jejich informovanosti o edukačnich příležitostech, zásobováním pomůckami aj.
i ilonomní problematika se již nyní – žel místy jen spontánně – rozvíjí aniž by
chlčla vytvářet funkční skladbu obdobnou školské soustavě. Smysl státních zása-
• i ikčníhopole edukace dospělých spočívá v demokratickém rozšiřováni vzdě-
u ii příležitostí pro zájemce, vstupující do praktického života, rozvíjející své
i síly, ale i prožívající v pozdním věku další kontakty se světem.