Cíl a obsah edukace
6.2 Cíl a obsah edukace
Je na počátku řady otázek, spojených s edukačním procesem dospělých. Má svůj význam nejen pro ni. Měl by být diskutován dříve, než dojde k jeho využi¬tí. Cíl je důležitý pro tvorbu edukačních programů i pro jejich realizaci. Je ne¬postradatelný pro lektorskou přípravu i pro hodnocení výsledků. Má svou hie¬rarchii, přispívá k tvorbě sestavy obsahových komponent, k diferencovanému pojetí různých podob obsahu. Ovlivňuje, ne-li vymezuje didaktický režim edu¬kace. Andragogický cíl se zčásti opírá o tradiční představu cíle jako požadavku změny osobnosti člověka a o představu obsahu jako funkce cíle. Tato představa je v souladu s pojetím edukace, tj. aktivity společného označení pro výchovu i vzdělávání. Andragogické aplikace současně užívají představu cíle jako úko¬lu, obsahu jako výměru poznatků, metody jako organizace činnosti aj. Andra¬gogické aplikace také odmítají naznačenou koncepcí cíle představy o edukaci s vazbou na režimy konferenční či technologicko-provozní. Naopak využívají vazeb na problematiku sociologickou, psychologickou a personalistickou.
Andragogický cíl patří mezi nejobecnější pojmy teorie edukace dospělých. Andragogická didaktika jej chápe jako požadavek, jehož uskutečněním mám být dosažen požadovaný stav (úroveň) individuálních i sociálních kvalit jedin¬ce. Daný stav, z něhož koncepce cíle (cílové struktury) vychází, může být klasi¬fikován různě — ať již odhadem ze zkušenosti, měřením dispozic a vědomostí jedince, teoreticky aplikacemi či analogiemi. Podobně může být zjištěn cílový (požadovaný) stav kvalit jedince z praktického úsudku, ověřením reality přímo nebo komparací příslušných hodnot nepřímo. K postupnému překlenutí rozdílů mezi současným a požadovaným stavem slouží edukační proces, modelovaný cílovou strukturou (hierarchií). Klasifikaci andragogického cíle lze pokládat za prognostickou činnost. Cílové struktury se rozpracovávají pro každý tematický celek, edukační formu, i řešení problémů. Právem připomíná andragogická di¬daktika (Mužík, 1998), zeje nutno pečlivě volit verbální formulace cílů (naučit, vysvětlit, určit aj.), aby bylo možno účelně řídit aktivity účastníků. Vedle cílů věcných jsou v cílových strukturách uplatněny také cíle, regulující fáze edukač¬ního procesu (expozice, opakování apod.).