JOHAN HEINRICH PESTALOZZI 2.
JOHAN HEINRICH PESTALOZZI 2.
společenské poměry, jenž jsou zkaženým zvířecím stavem
– v každé společnosti jsou jedinci inteligenčně silnější a pak fyzicky silnější
– ty intelig. a silnější uplatňují své přednosti, ale nikdy ne zadarmo
– silnější – „buď mým ochranným štítem“
– inteligentnější – „buď mým vůdcem“
– bez existence silných by nemohli slabí existovat
– ale ti silní začnou zneužívat a bránit v rozvoji sil = usazuje se všeobecná křivost, jako následek všeobecného zmrzačení člověka
– pokračování války všech proti všem, začíná ve společenském stavu, kde nic z toho přirozeného nezbylo
– nemůže svobodně jednat, vše musí dávat do poměru s nadřazeností a podřazeností
– znovu se obrací k přirozenosti
– to vše ho nutí k sociálním vztahům a činnosti, hromadí znalosti a poznání a takhle teprve vstupuje do společenského stadia
– člověk se učí z NOUZE, nebo z PŘESVĚDČENÍ, že to, co se učíme, je třeba a tak se stává, že člověk velmi záhy pochopí, že ve společnosti to, co potřebuje k životu, si obstará lehčeji
Vlídnost má 2 ASPEKTY:
1. kdyby člověk zůstal zvířetem, byl by to pouze aspekt nasycenosti
2. tím víc, čím se stával člověkem, byla tato přejícnost zušlechtěna = LÁSKA
– kdyby ji člověk neměl, nedovedl by si představit tu krásu přirozenosti a také si dokáže utvořit obraz, jaký by asi byl, kdyby ho poměry nezkazily
– „protože trpím nespravedlností, dokáži si představit plnou spravedlnost“
– „jelikož trpím nesvobodou, dokáži si představit plnou svobodu“
– člověk si dokáže vytvořit ideální obraz, jaký by měl být a na základě toho se může sebeutvářet i své okolí ovlivňovat
– člověk není ani čistým produktem společ. sil, neb i ty jsou utvářeny jeho vůlí
– člověk utváří poměry a poměry zase člověka
– člověk utváří poměry svou vlastní vůlí, kde je zakořeněna ta zvířecí přirozenost
– člověk dokáže utvářet sám sebe i v této společnosti, je svobodný
– je to láska, která člověka pohání ke svobodě
– láska spočívá v její nezávislosti na okolí a umožňuje člověku, aby si sám sebe představil v ideálním stavu a podle toho začal jednat
= každý člověk je dílem přírody, společnosti a pak sama sebe