Změny v pojetí výchovy:
Změny v pojetí výchovy:
-zvýšený zřetel k dítěti jako svébytné osobnosti, s vlastní identitou a vlastními právy, respekt k jeho individuálním zvláštnostem, možnostem rozvoje, k jeho potřebám a zájmům
-partnerský přístup k dítěti, založený na úctě, toleranci, porozumění a citlivé tolerance v něm
-uspokojování potřeb – citové podpory, bezpečí, jistoty, pocit důvěry v sebe a okolní svět, ocenění nových zkušeností, znalostí, schopností a dovedností, vlastní identity, vlastní odpovědnosti, spoluzodpovědnosti, estetických prožitků, spontánního vyjádření, vnitřních pocitů
Národní program (Bílá kniha)
– tento dokument je vypracován ministerstvem školství, často je zaměřen na reformy ve školství, hlavně v oblasti kurikula (cílů a obsahů vzdělávání)
Bílá kniha: obsahuje 280 stran, ve kterých jsou podrobně objasněny a zdůrazněny změny ve školství, tyto změny se týkají jak struktury vzdělávacího systému (např. vymezení délky primárního a sekundárního vzdělávání), tak obsahu vzdělávání v jednotlivých úrovních vzdělávání
– projekt reformy byl předložen k veřejné diskuzi
– Bílá kniha se opírá o dva dokumenty:
Programové prohlášení vlády České republiky, které bylo zveřejněno v roce 1996
Koncepce resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do roku 2002; byl přijat vládou 7. dubna 1999