Předmět a vývoj manažerské psychologie a sociologie
10. Předmět a vývoj manažerské psychologie a sociologie; uplatnění poznatků v manažerské praxi
V teorii a praxi hrají důležitou roli psychologické a sociologické poznatky, které se týkají činnosti pracovníků, pracovní ch skupin či celého sociálního systému podniku, firmy, organiazce.
Manažerská psychologie se zabývá osobností a činností pracovníků a manažerů v procesu řízení.
Vedeni lidí v hospodářské organizaci je cílevědomé působení vedoucího na poznávání, prožívání a jednání řízené skupiny pracovníků.
• Vykonavatelem řídící funkce a nositelem řídící profese je řídící pracovník – manažer
• Objektem řídící činnosti jsou zaměstnanci organizovaní v pracovních skupinách
• při výkonu řídící funkce trvale dochází ke složité interakci manažera s jednotlivými pracovníky, jejímž cílem je zajistit vzájemnou koordinaci a kooperaci mezi nimi.
• Významným prvkem managementu je řídící rozhodování
• Řídící činnosti je svou podstatou zaměřena na pracovníky, na organizovanou pracovní skupinu.
• Lidské zdroje jsou v hospodářské organizaci určující složkou řídící činnosti
Sociologie
Sociologie se vyvíjí od 30. let 20. století. Předmětem sociologie jsou takové vztahy mezi lidmi, které mají trvalejší platnost a na jejichž základě se vytvářejí nové sociální subjekty. především jde o sociální skupiny a sociální organizace.
Manažerská sociologie(vznikla v 50.letech) se zabývá hospodářskou organizací jako sdružením lidí spojených sítí technických, právních, ekonomických, společenských, psychologických i dalších vztahů. Jejím předmětem je hospodářská organizace a její uspořádání.
Významné místo v manažerské sociologii zaujímají také vztahy dané organizace k jiným sociálním subjektům:
• vztahy k jiným hospodářským organizacím a institucím v ekonomice
• vztahy k státu a státním institucím, kde nejde o vztahy partnerské
• vztahy k veřejnosti