Techniky získávání údajů o sociálních jevech
sociální jevy a jejich vztahy = sociální fakta mají dvě dimenze:
• kvalitativní – týká se jejich fyzické existence v prostoru a čase a jejich identifikace
• kvantitativní – týká se možností jejich kvantitativního porovnávání, tj. měření jejich rozsahu, intenzity, opakovatelnosti (frekvence). Měřící nástroje musí splňovat dvě podmínky:
o reliabilita – měřicí systém musí být stejnorodý s měřením a musí být opakovatelný
o validita – měřicí systém musí měřit to, k čemu je určen
K měření se používají škály: nominální, ordinální, intervalové
Metodika škálování:
• vytvoření stupnic pro měření
• odhalení relací mezi objekty pro přímou interpretaci
Vlastní techniky zjišťování údajů
• dotazování (dotazník, anketa, rozhovor)
• pozorování
• dokumentární prameny
• sociální experiment
• speciální techniky
Dotazník je určen k předání pro vyplnění konkrétním osobám, od kterých se pak organizovaně vybírá.
Anketa bývá předávána ne přesně definovanému základnímu souboru (výběr respondentů není v mocí výzkumníka). Distribuuje se poštou, předáním, novinami, elektronicky. Ankety musí být krátké!
Rozhovor (interview)
• Nestandardizovaný
• Standardizovaný
• Polostandardizovaný
Typy otázek: otevřené, uzavřené, polootevřené
Otázky filtarační a filtrované (máte dům? ano/ne, jak je veliký? neodpovídám, když dům nemám)
Pozor na haló efekt u otázek, na otázky sugestivní a stereotypní