ŠKOLA A VZDĚLÁNÍ
ŠKOLA A VZDĚLÁNÍ. VÝZNAM VZDĚLÁNÍ V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA. TEORIE VZDĚLÁVÁNÍ. VZDĚLÁVÁNÍ PRO 21. STOLETÍ. NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ ČR ) BÍLÁ KNIHA
Vzdělání – se obecně chápe jako systém vědomostí, dovedností a návyků, postojů, přesvědčení a určité úrovně rozvoje poznávacích sil osobnosti a umožňující optimální utváření osobnosti.
– pojetí vzdělání z hlediska společenského je východiskem pojetí vzdělání z hlediska osobnostního, které vyúsťuje do požadavků na konkrétní učivo, které by měl každý žák na daném vývojovém stupni zvládnout v závislosti na typu školy.
Škola – společenská instituce, jejíž tradiční funkcí je poskytovat vzdělání žákům příslušných věkových skupin v organizovaných formách podle určitých vzdělávacích programů, pojetí a funkce školy se mění se změnami společenských potřeb
– je místem socializace žáků podporující jejich osobní a sociální rozvoj a připravuje na život osobní, pracovní, občanský.
Vzdělávání pro 21. století:
Učit se poznávat – osvojovat si nástroje pochopení, tzn. široké obecné znalosti a těžit ze vzdělávacích příležitostí v průběhu života – učit se, učit se
Učit se jednat – být schopen tvořivě zasahovat do svého prostředí, tzn. osvojit si profesní dovednosti, kompetence vyrovnávat se s různými situacemi, pracovat v týmu
Učit se žít společně – dokázat spolupracovat s ostatními a podílet se na všech lidských činnost, což předpokládá pochopení pro ostatní lidi, vzájemnou závažnost, úctu k hodnotám a vzájemné porozumění.
Učit se být – jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem, osobní zodpovědností, rozvoj osobního potenciálu – paměti, myšlení, estetického smyslu, fyzických vlastností a komunikačních dovedností.
Poslání výchovy:
-cesta „k sobě samému“, k vydělení se „v rámci světa“
-výzva k překročení „individuálního“ směrem k „ty“
-„otevírá“ člověka tak, aby obstál, uplatnil se, dokázal sám sebe rozvíjet, aby se stal občanem