Základní škola
Základní škola
Jeden ze tří vzdělávacích programů schválených MŠMT ČR (1996) pro české ZŠ. Řídí se jím asi 82% ZŠ v ČR ( podle něj učebnice atd.)
Usiluje o to, aby žáci v průběhu devítileté školní docházky získali kvalitní základy moderního všeobecného vzdělání. Ve vzdělávací perspektivě programu je osobnost postupně vyzrávajícího mladého člověka, který je schopen samostatně myslet, svobodně a autonomně se rozhodovat, projevovat se jako demokratický občan a jednat v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami. Vzdělávání se realizuje podle Standardu základní vzdělávání a z něho vycházejících vzdělávacích programů.
Podle zákona:
1. ZŠ poskytuje základní vzdělání
2. zabezpečuje rozumovou výchovu ve smyslu vědeckého poznání
3. poskytuje mravní, estetickou, pracovní, zdravotní, tělesnou a ekologickou výchovu žáků
4. umožňuje náboženskou výchovu
5. připravuje pro další studium a práci
Do roku 1989 měla ZŠ charakter výrazně jednotné školy, vnitřně málo diferencované. Nyní je diferenciace zajištěna prostřednictvím volitelných a nepovinných předmětů, školy mají možnost upravovat časové dotace na výuku některých předmětů
Struktura – celková charakteristika a pojetí vzdělání v ZŠ
a) učební plán (seznam předmětů + časová dotace) pro 1. – 9. roč.
b) učební osnovy 18 předmětů
– dosud nejkomplexnější kutikulární dokument v ČR, obsahuje
progresivní prvky
– osnovy předmětů začleněny v celku (nikoli separátně jako dřív)
– osnovy mají oddíl nazvaný „co by žák měl umět“ (vymezuje cíl pro jednotlivé předměty, ročníky, témata)