Alternativní školy v nestátním sektoru
Alternativní školy v nestátním sektoru
Klasické reformní školy:
– waldorfská
– motessoriovská
– jenská
– daltonská
Církevní (konfesní) školy:
– katolické
– protestantské
– židovské
– jiné konfesní
Ø Domácí vzdělávání
Waldorfská škola
– zakladatel Rudolf Steiner
Jak probíhá výuka na waldorfské škole
Ráno by se měl učitel s každým dítětem osobně přivítat podáním ruky.
Vyučování začíná tzv. epochou – dvojhodinovým blokem, který se po dobu 3-4 týdnů věnuje tématu jednoho předmětu, aby se do něj mohly děti lépe ponořit. To znamená, že po 3-4 týdnech češtiny následují postupně např. epocha věnovaná matematice, prvouce, vlastivědě… a další téma z češtiny se objeví za 10-12 týdnů.
Blok má 3 části: rytmickou, hlavní a vypravovací.
-Část rytmická začíná ranní průpovědí (společně recitovaná krátká básnička či myšlenka). Poté děti, které se narodily příslušný den v týdnu (např. všechny děti narozené v úterý), recitují básničky, které vybral(a) vyučující tak, aby se k jednotlivým dětem hodily. Následuje rytmické cvičení – děti si např. předávají po kruhu dřevěné koule a v rytmu odříkávají násobky čtyř.
-Hlavní část je věnována výuce, která probíhá většinou frontálně (tzn. děti v lavicích, učitel před tabulí).
-Nakonec učitel vypráví (nebo čte) příběh s posláním odpovídajícím věku dětí (v 1. třídě pohádky, ve druhé bajky a legendy svatých, ve třetí starozákonní příběhy, ve čtvrté severské a keltské legendy, v páté řecké báje atd.).
Ostatní předměty (jazyky, VV, TV, HV) následují v klasických 45-ti minutových hodinách.
-Děti se nejprve učí psát, teprve potom číst. Většina dětí zvládne čtení během druhého ročníku. Tento posun oproti běžné škole souvisí s metodou nácviku psaní a čtení. V matematice se naopak postupuje rychleji, než je obvyklé.
-Navíc se děti od 1. třídy učí hře na flétnu, cizímu jazyku a mají dva zvláštní předměty – formy a eurytmii. V 1. a 2. ročníku není prvouka samostatným předmětem – prolíná předměty ostatními. Celkově se waldorfské školy snaží o co nejširší základ, který je pro všechny stejný.
-Místo učebnic jsou využívány různé encyklopedie, vědeckopopulární literatura a pracovní sešity dětí.
-Třídní učitel by měl vést děti alespoň v některých předmětech až do 9. třídy.