Vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení
10. Vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Vzdělávací program RWTC (Reading and writing for critical thinking) je původem americký program, jehož realizaci v České republice podporuje několik organizací a nadací -Open Society Fund, Člověk v tísni, Varianty a U.S.I.A. Program dále spolupracuje s některými projekty jako Program Škola podporující zdraví, Step by Step ČR, Učitelské listy. Národní koordinátorkou programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení je Hana Košťálová, hlavními protagonisty programu jsou O. Hausenblas a K. Kubešová. Od r. 2000 je program zajišťován občanským sdružením Kritické myšlení, které organizuje kurzy, Letní školu kritického myšlení, časopis Kritické myšlení, projekty apod. (www.kritickemysleni.cz). Program přináší učitelům na všech stupních vzdělávání konkrétní praktické metody, techniky a strategie, sestavené v provázaný celek a do učitelovy práce mnoho změn, týkajících se práce se studenty, řízení a organizace práce ve třídě, hodnocení i výsledků učitelova snažení.
Učitel využívá mnoha různých metod, např. brainstorming, myšlenková mapa, volné psaní, diskusní pavučina, řízené čtení s předvídáním, párová diskuse a párové čtení, které dětem umožňují učit se aktivně, vycházet z vlastních zkušeností a učit se podle vlastních potřeb.
Jádrem programu je třífázový cyklus učení:
1. Evokace -každé učení začíná tím, že studenti vyjádří, co vědí o řešení problému a vyjádří to slovy, zároveň vyslovují i otázky a nejasnosti, na které bude třeba odpovědět
2. Uvědomění si významu -žákův koncept se konfrontuje s nově získanými informacemi a dochází k přeformulování toho, jak daný problém chápu pod vlivem nových informací
3. Reflexe -každý student si sám ujasní, co se naučil a jak, kdo nebo co mu ještě pomůže v dořešení problému; studenti si uvědomují, co se naučili a které z původních názorů se potvrdily a naopak