Projekt Škola podporující zdraví (Zdravá škola)
8. Projekt Škola podporující zdraví (Zdravá škola)
Projekt Škola podporující zdraví se uplatňuje od r. 1991/2 v českých základních školách poskytujících povinnou školní docházku, od r. 1995 se uplatňuje i ve školách mateřských. Je realizován ve spolupráci Státního zdravotního ústavu v Praze, Světové zdravotnické organizace (WHO), Rady Evropy a Komise Evropské unie dnes již ve 40 státech. Garantem projektu v ČR je Státní zdravotní ústav, národní koordinátorkou se stala doc. M. Havlínová.
Školám, které se až dosud v ČR přihlásily do sítě zdravých škol poskytuje Státní zdravotní ústav bezplatnou konzultační a metodickou pomoc, literaturu a metodické materiály, aktuální informace v souvislosti se vzdělávací politikou a grantovými možnostmi a mnoho dalšího. Od r. 1998 je možné, aby se školní kolektivy připojily k myšlence ozdravění školy, využívaly některých prvků, které program nabízí, ale do národní sítě zdravých škol zařazeny nejsou.
Program Škola podporující zdraví směřuje k výchově ke zdravému způsobu života v nejširším slova smyslu. Dvěma integrujícími principy činnosti škol podporujících zdraví jsou:
-respekt k přirozeným potřebám jedince
-rozvíjení komunikace a spolupráce.
V praxi to znamená využít metodiky (Program podpory zdraví ve škole), nabízející jednotlivé kroky změn ve škole a začít je podle vytvořeného harmonogramu realizovat. Změny se týkají v ideálním případě celé školy a všech jejích „obyvatel“ a pracovníků, což znamená, že jde o vedení školy, učitele, zaměstnance i žáky a pracuje a počítá se také s rodiči žáků.
Zásadní změnou je především změna vztahu učitelů a dětí -jeho podstatou je snaha vytvořit vztah založený na vzájemném respektu.
3 pilíře podpory zdraví v základních školách:
-pohoda prostředí (sociálního, věcného a organizačního prostředí)
-zdravé učení (smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost, motivující hodnocení)
-otevřené partnerství (model demokratického společenství, škola kulturním a vzdělávacím střediskem obce)
Projekt je v souladu se vzdělávací koncepcí MŠMT ČR a je součástí rozsáhlých celoevropských snah o ozdravění školy. Strategickým úkolem současnosti je podnítit partnerskou spolupráci mezi resorty zdravotnictví a školství.