Pravidla pedagogické komunikace
Pravidla pedagogické komunikace
-část komunikačních pravidel je určeno školou ( ve školním řádu výslovně formulována pravidla pro žák. komunikaci)
-část obecnými pravidly chování v dané společnosti
-část stanovenými obecnými pravidly chování ve společnosti
-část je výsledkem složitého a zajímavého procesu střetu zájmů mezi U a Ž
-v některých případech se normy a pravidla chování vyvíjí
-pravidla pro komunikaci při frontálním vyučování v tradičních třídách ( Gavora ):
– učitel má ve třídě právo:
•kdykoliv si vzít slovo, přerušit Ž
•mluvit s kým chce
•mluvit o čem chce
•mluvit v rámci vyuč. jednotky o čem chce
•mluvit v rámci učebny, kde chce
•mluvit v pozici, kterou považuje za vhodnou
-o tématu komunikace a dalších aspektech často rozhoduje U, za těchto podmínek je těžké vést žáky k aktivitě
-pokud U použije jiné organizační formy než je hromadné vyučování musí jednoznačně promyslet a stanovit taková pravidla, aby vyučování bylo funkční → doporučuje se stanovit menší počet pravidel
-nezbytná pravidla slouží k maximální spolupráci a minimalizaci rušivého chování, zajišťují bezpečnost žáků a příjemné klima, zamezují rušení ostatních, udržují přijatelnou úroveň slušnosti a zdvořilosti mezi Ž, zaměstnanci školy a návštěvníky školy
-na formulování pravidel se podílí U i Ž
Časové hledisko komunikace (úskalí)
-rozpor mezi reálným a stanoveným časem (učební plán + osnovy)
-čas na dané učivo příliš krátký → přetíženost U → jednodušší a méně pracné postupy atd. → zúžení ped. kontaktů mezi U a Ž zvolená organ. forma → hromadné vyuč. → dominuje řeč U, Ž málo příležitostí v dopad na dovednost komunikovat
-den komunikace: optimální u nás středa; pořadí vyuč. hodiny; nutné přizpůsobit komunikaci věkovým zvláštnostem Ž