Školní Věk
myšlení – získávání vědomostí ‚
– dochází k rozvoji ABSTRAKTNIHO myšlení s kterým souvisí rozvoj LOGICKEHO myšlení
– se nám projevuje v RECI: rozšíření aktivního a pasivního slovníku hlavně narůstání o abstraktní pojmy
– myšlení podporujeme čtením
paměť – dítě si pamatuje konkrétní obsah pojmů ‚
– ze začátku převaha paměti BEZNECNE (NEUMYSLNE) a trénujeme pamět‘ UMYSLNOU (zapamatování čísel, básničky…)
– po 10 roku převaha paměti LOGICKE (názornost a konkrétnost) pozornost ‚ ‚ ‚
– převažuje NEIJJVIYSLNA buduje se UMYSLNA (okolo 20 minut)
– dítě je schopno se věnovat více něž jednomu podmětu
vůle – rozvoj na základě nových zkušeností a povinností
– ve škole cvičena cíleně (pochvala, známky…)
city – vstup do školy ovlivňuje veškeré city (těšení x strach)
– děti se projevují vzrušivěji, nemají trpělivost, podráždění, povinnosti nástup vůle (stabilizuje se po 1/4 roce)
– začíná se projevovat dětská PRETVARKA – lež
sociální vztahy – z vyšších citů rozvoj citů INTELEKTUALNICH, ESTETICKYCH
– city PRATELSKE – MORALNI
hra – začínají začátky práce
– hry x práce (hodnota sama o sobě x práce až na konec)
– funkce – RELAXACNI (všechny psychické funkce, každý den)
– KOMPENZACNI (kompenzovat nedostatek pohybu)
– zachování DUSEVNI HYG. (uspokojení, příjemné pocity)
-druhy her-a) pohybové- individuální
– kolektivní
b) míčové- rozvoj soc. vztahů, jemné a hrubé motoriky…
c) konstruktivní- projev momentu a touhy po vytvoření
– okolo 10 až 11 roku detailismus
d) napodobivé- význam pro určování soc. rolí, rozvoj řeči
e) stolové- např. pexeso
f) intelektuální- např. křížovky