K intenzivní pedagogické komunikaci dochází ve vyučování
K intenzivní pedagogické komunikaci dochází ve vyučování.
Komunikace:
-obousměrná komunikace U Û Ž: nastává dialog, U a Ž společný komunikační kanál a sdělení proudí U Þ Ž, Ž Þ U, Ž Û Ž
-jednosměrná komunikace U Þ Ž: hovoří převážně U, Ž v roli posluchače
-průběh komunikace ve vyučování souvisí s organizačními formami a metodami vyučování:
1. Frontální (hromadné) vyučování
-sděluje učivo, komunikační možnosti žáků omezeny vůči učiteli i mezi sebou
-nejčastěji jde o komunikaci mezi 1 žákem a učitelem ( zkoušení, opakování) asi 42% výskytu
-i při této komunikaci lze vytvořit podmínky pro sdělování (klade otázky a žáci odpovídají nebo se ptají U)
-komunikace probíhající v organ. rámci hromadného vyučování, nevyužívá sociálních vztahů mezi Ž; nechápe je jako nedílnou součást komunikace
-sdělování; rozhovor s třídou; rozhovor se žákem mezi ostatními žáky; rozprava ve třídě
2. Skupinové vyučování
-vytváří situace, ve kterých spolu žáci musí spolupracovat a komunikovat
-párové vyučování; skupinové vyučování
3. Individualizované vyučování
-obousměrná komunikace mezi učitelem a žákem při individuálním vyučování
-komunikace mezi Ž a U pomocí materiálního prostředku
-Ž musí převzít roli U sám, sám si organizovat činnosti, vybírat cíle, metody a prostředky
Komunikovat lze:
verbálně – slovní komunikace (ústně, písemně)
nonverbálně – mimoslovním způsobem a jednáním
C. činem – činností