Účastníci ped. komunikace
Účastníci ped. komunikace
-v užším pojetí Þ vychovávající a vychovávaní
-počet účastníků ovlivňuje průběh a výsledky ped. komunikace – se vzrůstajícím počtem osob se možnosti přímé mezilidské komunikace zužují, s klesajícím rozšiřují
-tam kde komunikace plní zvláštní složité úkoly, měl by se počet účastníků snížit (např. jazyky, konzervatoř,…)
-učitelova komunikace s jedním žákem není ideálem, neboť by byla ignorována řada výchovných cílů
-žáky je někdy nutné rozdělit a využít možností různých organizačních forem vyučování.
Podoby PK ve škole:
1. oficiální – její cíle určeny učeb. osnovami,chování účastníků upravuje školní řád
2. U-Ž před vyučováním, o přestávkách, po vyučování
3. mimoškolní práci a zájmové činnosti atd.
-všechny plní formativní funkci
-pedag. komunikace plní pedagogické cíle → cíl pedag. komunikace je také komunikační cíl → komunikační cíl je užší, konkrétnější a aktuálnější než výchovně vzdělávací cíl (určuje celou strategii)
-pedag. cíl určuje konkrétní kroky, mění se se situací, často není vyjádřen
Obsah pedagogické komunikace
-obsah závisí na právě plněné ped. funkci; např. může zajišťovat organizačně průběh celé hodiny,….
-výzkumy ukazují, že:
učivo s logickou strukturou → U zužuje své kontakty se Ž → komunikace bývá stereotypní, fádní a chudá
učivo názorné → kontakty se rozšiřují → komunikace bohatší, pestřejší