B. Nonverbální komunikace
B. Nonverbální komunikace (NK) = mimoslovní komunikace
-učitel jí sděluje žákům mnohé ( chválí, kárá, oslovuje, atd.)
-kladem je schopnost vyjadřovat city a nálady, je však nejednoznačná a značná diferenciace mezi jed. sdělovateli
-složky nonverbální komunikace:
• mimika – výraz obličeje, cherakterizuje osobnost, promítá emoce a nálady
• pohledy – řeč očí, U by měl mít přímý a otevřený pohled a měl by do něj pojmout všechny žáky
• proxemika – vzdálenost komunikujících, tzv. osobní bublina Þ čím menší Þ tím důvěrnější a užší vztah. Velké přiblížení někdy nepříjemné, optimální odstup U od Ž je na vzdálenost paže
• posturologie – prostřednictvím tělesného postoje, kt. vzniká uspořádáním jednotlivých částí těla ( rozložení, přenášení váhy, pokrčení, podpírání, …)
• kinesika – sdělováním pohyb tělesných částí ( nohy, ruce, hlava ), způsob chůze, pohazování hlavou,…
• gestika – gesta, což jsou kulturně normalizované nonverbální projevy, kývání hlavou, zvednutý prst, atd.
-na žáky též působí celkový vzhled učitele Þ vypovídá o osobnosti, vztahu k lidem, k životu, profesi,…
C. Komunikace činem
-zahrnuje v sobě NK a VK
-projevuje se při ped. situacích; mluví se o vyučovacím chování či jednání, které se podřizuje etickým normám, ped. zásadám a cílům
-učitel formuluje komunikativní stránku své osobnosti a profesionality v průběhu profesionální dráhy; např. jak si učitel váží žáků, je patrné z toho, jak se připravuje na vyučování, chodí do třídy včas atd.
Studijní materiály a pedagogická komunikace
-komunikace mezi U a Ž může být zprostředkována psanými, tištěnými či rozmnoženými materiály. Nejčastěji komunikuje žák se školní učebnicí Þ problém: mnoha našich učebnic koncipována jako „ kniha pro U“ i „ kniha pro Ž“
-vhodná je učebnice zpracovaná formou tzv. intenzivního vyuč. textu Þ samostatná práce Ž, vede k praktickému používání poznatků, podněcuje k samostatnému myšlení – text předkládá novou látku a hned zadává úkoly Þ ověří zda chápe; pravidelně se střídá → zpětná vazba o kvalitě řešení
-problémy při komunikaci z textem:
•neporozumění textu
•neporozumění větě
•neporozumění vztahu mezi větami
•neporozumění struktuře textu
-další příčinou neporozumění textu může být vztah Ž vědomostí, obsahu textu a záměr u autora učebního textu