Příčiny zaviněné dítětem
Příčiny zaviněné dítětem:
nepozornost
nedbalost
nesoustředěnost
volní problémy, kdy se dítě není schopno přinutit ke každodenní systematické práci → v tomto případě ho zaměstnáme drobnými, ale častými úkoly
Příčiny zaviněné rodiči:
ne všichni rodiče se zajímají o práci dítěte ve škole, někteří rodiče na svoje dítě nemají čas a o nic se nestarají a jiní na něj kladou vysoké nároky, které není schopno splnit
nejednotnost výchovného působení rodičů – to může vyvolat v dítěti nejistotu, zda plní zadané úkoly správně či nikoliv
hrubou chybou ze strany rodičů je trestání dítěte za jeho neúspěch, aniž by zjistili příčinu → dítě pak ztrácí sebevědomí, je uzavřené, utíká z domova, chodí za školu, důsledkem toho bývá i dětská neuróza → proto by se rodiče měli dítěti snažit pomoci, měli by spolupracovat se školou i s psychologem
Příčiny zaviněné školou a učitelem:
výukové metody a formy učitele (rychlé pracovní tempo, monologický výklad, atd.)
neporozumění určité látce – dítě pro neznalost probraného nepochopí látku novou a vznikají vážné problémy
strach ze zkoušení
špatný vztah mezi učitelem a žákem
Příčiny zaviněné psychickými poruchami:
poruchamy myšlení, pozornosti, paměti, řeči, atd. Pokud jsou poruchy vážnějšího charakteru, doporučuje se dítě zařadit do zvláštní nebo speciální školy.
-školní neúspěch je v různých vzdělávacích systémech – šest různých indikátorů školního neúspěchu:
Předčasné ukončení vzdělávání
Absence: děti, které se obvykle či trvale nezúčastňují vyučování. Tento jev je častý ve velkých městech a ve znevýhodněných oblastech. Obtížně se však odkrývá
Opakování ročníku
Neúspěch při hodnocení výkonů během školního roku: Jde o skrytý, nebo také částečný neúspěch
Nedostatečná úroveň vzdělání
Výkony nedostačující k získání certifikátu o všeobecném nebo o odborném vzdělání
-úspěch a neúspěch se vyjadřuje nejčastěji pomocí známek: známka určuje postavení žáka ve třídě, kdy je nucen přijmout roli úspěšného, průměrného, nebo neúspěšného žáka
-často dosahují stejných známek různí žáci za vynaložení naprosto odlišného úsilí → pak známky vychovávají žáky k tomu, že známky nesouvisí s vynaloženým úsilím a je možné být úspěšný bez snahy a námahy