Školní Věk
-návyky a zlozvyky
1)sebe obsluhy
– obléknout se, mytí, WC..
– D to podceňuje je to pro něj nedůležité — nemá na to čas (mnoho energie)
– D nezajímá jak je kdo oblečen — není to v jeho zorném úhlu, nechtějí to dělat samostatně (kolektiv)
– Hygienické návyky – D dělá jen to co ho baví
2)společenské
3)stravovací
– má na to vliv stravování v jídelnách a rodinné stravování
– odbíhání od jídla, hluk, házení jídlem.. .přemíra energie
– loudání se s jídlem, nesoustředěnost (na TV x NS — žaludeční problémy)
– vybírání v jídle x tolerovat individuální chutě
(mohou vést až k vypěstovanému nechutenství)
– příčiny- špatné stravovací návyky
– špatná výchova – společenská záležitost
4)jiné
LHANÍ
-charakteristika: sleduje vždy účel vyhnout se nepříjemnosti, těžké situaci…
-způsobeno- despotický postoj R nebo vychovatelů
– strach
– nesplnění povinnosti
– patologickými změnami nebo NS
– D cvičená opička (od R)
– proti omezování svých individuálních zájmů
– uniknout napomínání a moralizování
– lež z přátelství x lhaní s cílem ublížit konkrétní osobě – nejrafinovanější představuje největší morální zlo
– chvástavost (=vytahování)
-když D poprvé lže (mimovolné, neúmyslné) pokud se mu to podaří udělá to znovu
-D je třeba potrestat, ale snahy R o pochopení by měla dominovat nad trestem
-odhalit příčiny proč D lhalo a podle nich se zachovat
-pozor na fantazmata x lhaní (záleží na rozumových schopnostech)
-při ojedinělém lhaní neoznačujeme D za lháře — vštěpování vlastností