Hra a práce
Předškolní věk
Hra – to je činnost, která má hodnotu sama o sobě
– předstupeň pracovní aktivity
– by neměla vymizet za životy člověka
– význam: rozvijí vždy celého člověka, poznávací funkce, socializace, hromadění nových zkušeností, fantazie, tvůrčí schopnosti, jemnou a hrubou motoriku.
– by měla by tvořit převahu aktivit
funkce
1) je MOTIVAČNÍM ČINNITELEM
2) funguje jako UKAZATEL VYVOJOVE UROVNE
3) má LECEBNOU FUNKCI v každém věku
– kolektivní (sociální): se rozvíjejí vztahy mezi vrstevníky a upevňují postavení
dítěte ve společnosti, dochází k osvojení společenských návyků…
na schovávanou, chodí pešek o kolo, pískovišti…
– úlohové: dítě hraje nějakou úlohu
např. na doktora, prodavačku…
rozvijí se představy, fantazie…
– konstruktivní: prudký vzestup až do školního věku
např. lego, kostky, stavebnice…
rozvijí motoriku, fantazii, vztah k práci…
– stolové: člověče nezlob se, domino, karty, šašek…
rozvijí kombinační schopnost, paměť, motoriku…
– výtvarné činnosti: je nejvděčnější činností
např. plastelína, s přírodninami, omalovánky…
okolo 6 letu schopno NAMALOVAT DETAILY
rozvijí jemnou motoriku, estetické city…
– zájmové: a)o pomoci v domácnosti
– utírání nádobí, zalívání kytek, míchání…
– děti se stávají platnými členy rodiny
– rozvíjí se vztah k práci, motorika…
b)vyprávění – např. předčítání, povídání, zpívání, rádio, TV (od 6 let),
počítače a počítačové liry
– na prvním místě by měl být kontakt člověk – člověk
– rozvijí se řeč, sociální vztahy