Hypotézy ve výzkumu
6.  Hypotézy ve výzkumu
                                                                                                                               Význam hypotéz
-Výzkumný problém určuje základní orientaci výzkumu, ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu.
– Je třeba formulovat hypotézy.
7
– Hypotézy jsou konkrétnější, rozmělní výzkumný problém na menší části, vedou celou linii výzkumu, potvrzují se či vyvrací (přijímají se či zamítají).
Formulace hypotéz
§    Formulace výzkumného problému
§    Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?
§    Formulace hypotéz
§    H1         
     U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho
  vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování
§ H2
U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele,který má direktivní styl vyučování.
Pravidla formulace hypotéz
1/ Hypotézy jsou vědecká tvrzení, formulují se jako oznamovací věty; nezaměňovat je s výzkumnou
otázkou (problémem)!
2/ Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných
  §     rozdíly (víc, častěji, silněji, výš, odlišné)
  §     vztahy (pozitivní, negativní souvislost, korelace)
  §     následky (čím — tím, jestliže –pak, jak — tak, když — pak,..)
3/ Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit.
  §  Proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat:
  §   věk — 16, 17,..;
  §   pohlaví — žena, muž;
  §   oblíbenost (míra oblíbenosti na škále)
  §   X kvalita života — je třeba najít indikátory kvality života





