Hypotézy ve výzkumu
6. Hypotézy ve výzkumu
Význam hypotéz
-Výzkumný problém určuje základní orientaci výzkumu, ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu.
– Je třeba formulovat hypotézy.
7
– Hypotézy jsou konkrétnější, rozmělní výzkumný problém na menší části, vedou celou linii výzkumu, potvrzují se či vyvrací (přijímají se či zamítají).
Formulace hypotéz
§ Formulace výzkumného problému
§ Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?
§ Formulace hypotéz
§ H1
U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho
vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování
§ H2
U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele,který má direktivní styl vyučování.
Pravidla formulace hypotéz
1/ Hypotézy jsou vědecká tvrzení, formulují se jako oznamovací věty; nezaměňovat je s výzkumnou
otázkou (problémem)!
2/ Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných
§ rozdíly (víc, častěji, silněji, výš, odlišné)
§ vztahy (pozitivní, negativní souvislost, korelace)
§ následky (čím — tím, jestliže –pak, jak — tak, když — pak,..)
3/ Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit.
§ Proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat:
§ věk — 16, 17,..;
§ pohlaví — žena, muž;
§ oblíbenost (míra oblíbenosti na škále)
§ X kvalita života — je třeba najít indikátory kvality života