Proměnné ve výzkumu
5. Proměnné ve výzkumu
Proměnné
n angl. variable(s)
n je to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme
n např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,…
n je to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat
n věk: muž — žena,
n stav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,…
n je třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné
2 druhy proměnných
n MĚŘITELNÉ
n jde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti
n nabývají hodnoty v určitém rozpětí ( lepší — horší; více — méně; dříve-později)
n př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku
n KATEGORIÁLNÍ
n nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií
n dichotomické: pohlaví — žena — muž, výsledek Zk — složil –nesložil
n př. rodinný stav, ročník — 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů
2 typy proměnných
n Nezávisle proměnná
n je to příčina změny v druhé proměnné
n Závisle proměnná
n ta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé)
n př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu)