Autorita v edukačních souvislostech
7. Autorita v edukačních souvislostech
Pojmy: autorita, autorita a sociální role, autorita formální a neformální, autorita školy, autorita učitele, partnerský vztah učitele a žáka, svoboda a řád, odpovědnost
Autorita– chápeme ve spojení s určitou osobou nebo institucí, která má pro život člověka nějaký význam, disponuje nějakým typem moci, která je jí dána sociální nebo profesní rolí (rodičovská autorita, autorita skupiny, církevní a boží, …).
Rozdělujeme:
– formální – postavení nositele v hierarchii bez ohledu na osobní kvalitu, (nepřirozená, vynucená, neosobní, úřední)
– neformální – vyplývá z osobnosti, charismatu, povahy nositele, (přirozená, osobní, charismatická, pravá, vnitřní, zdravá, skutečná)
Autorita školy – jedná se především o autoritu duchovní a mravní, na které se podílí vedení školy, učitelé i žáci. Každá škola vytváří pravidla chování (školní řád) a respektuje obecná pravidla (povinná škol. docházka).
-vnitřní autorita – vyjadřuje postoj žáků a učitelů vůči škole (kvalita učitelů a vztah k nim, náročnost a zajímavost vyučování, složení žáků),
-vnější autorita – význam vzdělání pro absolventy a veřejné ocenění vzdělání, reputace školy u laické i odborné veřejnosti.
Autorita učitele -autoritu si učitel vytváří zejména způsobem, jakým vyjadřuje svůj status:
– kompetentností jeho vyučování
– úrovní řízení činností ve třídě
– jeho přístupů k nežádoucímu chování žáků
Vlivy působící na autoritu učitele:
1.vnější: a) daná společností, skupinou, rolí
b) daná žákem, ochota žáků respektovat,
2.vnitřní – vlastnosti a projevy (názory, zvyky, temperament, charakter),které podporují autoritu – spravedlivost, důslednost, spolehlivost emocionální vytrvalost, vědomosti a odbornost,