Relační výzkumný problém
Relační výzkumný problém
n ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný
n nedá se přesně stanovit, který jev zapříčiňuje který
n Př.Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ?
n Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ?
n Jaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny?
Kauzální výzkumný problém
n zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy
n Př.
n Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než direktivní?
n Jaká je účinnost tzv. klinického semestru na VŠ ve srovnání s tradičním semestrem?
n Jaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků?
Shrnutí tématu Výzkumný problém
n Ve většině výzkumných témat se dají formulovat výzkumné problémy všech tří druhů.
n Př. Používání pochval učitelem.
n deskriptivní:
Jaké druhy pochval používají učitelé?
n relační:
Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků?
n kauzální:
6
Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou?
Shrnutí tématu Výzkumný problém
n vědecké hypotézy (tvrzení o vztahu mezi 2 proměnnými) se dají formulovat jen k relačnímu a
kauzálnímu výzkumnému problému
n nejlehčí (čas, prostředky) je deskriptivní výzkumný problém,
n pak relační,
n nakonec kauzální výzkumný problém
n nejhodnotnější, nejcennější výsledky pro pedagogickou teorii má kauzální,
n pak relační, pak deskriptivní problém