Patopsychologie
Patopsychologie
Zápočet: – kopie Matějíčkova článku o lehkých mozkových dysfunkcích
– 2 vytištěné (okopírované) texty o modelu (determinantu ovlivňujícím školní vývoj); jeden v českém jazyce, druhý v cizím jazyce
Patopsychologie
– zabývá se psychickými funkcemi, které jsou u řady jedinců mimo normu
• norma statická – př. průměrný výkon = 100bodů = IQ100 (normální IQ je 85 – 115)
• norma vyskytující se u většiny – př. „5ti leté dítě grimasuje“; normální = biologicky zdravý
– patopsychologie = psychopatologie; obecná pediatrie – zabývá se syndromy a nosologickými jednotkami
– syndrom = řada symptomů (LMD = 100 symptomů – nejčastější dyspraxie=jemná neobratnost prstů)
– nosologická jednotka = užívá se v diagnostice u psychologů, pediatrů,…apod.
– poruchy pozornosti, hyperaktivita
– poradenská psychologie – aplikovaná psychologická disciplína, která se zabývá řešením problémů jednotlivého člověka nebo skupiny v průběhu jeho celé životní dráhy; př.poradenství rodičů křičícího kojence, poradenstvím před početím dítěte,….atd.
– klasický a systémový přístup poradenství:
• klasický – primárně se zaměřujeme na jedince a řešíme problémy na jeho úrovni; př. odpovídáme na otázku: „Která z možných příčin selhávání ve škole, které mají vztah k osobnosti dítěte, se uplatní v konkrétním případu?“ ( selhávání při diktátu – co je příčinou?)
• systémový – zabýváme se celým systémem; školní selhávání chápeme jako symptom, který plní určitou funkci v rámci narušeného rodinného výzkumu;
ok