Experimentální přístup (Virginia Satir)
3. experimentální (Virginia Satir)
– příčina poruchy je to, že v mé rodičovské rodině bylo zapovězeno sdělování kladných nebo záporných citů, to si přenáším do své založené rodiny
– náprava spočívá v tom, že naučím nebo uvolním schopnosti sdělovat city
– př. Proč jste rádi, že se toto adoptované dítě dostalo právě do vší rodiny?apod.
4. behaviorální
– jedinec, dyáda, skupiny se chová poruchově, protože na základě učení operantním podmiňováním se tomuto chování naučil
– náprava: naučení se žádoucího chování, přeučení, odučení; uplatňování odměn a trestů
– využívá speciální pedagogika
– př. dítě pláče, když nechce něco dělat, necháme plakat, aby se naučilo, že si neprosadí svou)
– chválení posiluje žádoucí chování, motivuje; trest: „toto již příště nedělej“ – tvrdé autokratické metody vychovávají neurotiky
5. systemický
– zakladatelem Američan Jay Haley
– poruchové chování (neúspěch, kázeňské problémy) může plnit udržovací funkci v narušeném rodinném systému
– př. žák je černá ovce rodiny
– náprava: příznak ztrácí svůj význam; techniky: paradoxní příkazy (narušují systém)
6. strukturální
– hranice mezi subsystémem rodičů a subsystémem dětí musí být polopropustná
– „nastavení pravidel hry“