Obecná škola, Národní škola
Obecná škola
Vychází z hluboké analýzy školství a vzdělávání na počátku 90. let 20. stol. a koncepčně je reprezentován autory, jako je prof. Z. Helus a prof. P. Piťha. Jednoduše řečeno, své cíle vidí ve výchově občana, slušného člověka, který se dobře orientuje ve světě, dokáže si v něm najít své místo, žít dobře a spokojeně s ostatními lidmi a být zodpovědný za svá rozhodnutí a činy. Své priority klade program OŠ do oblasti hodnotové výchovy, připouští potřebnou míru individualizace ve vzdělávání a v tomto smyslu nastavuje vědomostní základ; vědomosti mají být především prostředkem rozvoje individua a výchovu je třeba chápat jako pomoc jedinci při jeho rozvoji a růstu.
Vzdělávací program Obecná škola
-do roku 1997/98 se týká 1.–9. ročníku, kdežto původně se týkal pouze 1.–5 roč.
-od vzdělávacího programu Základní škola se liší:
zdůrazňováním možností pro rozvoj osobnosti žáků
zavedením nových předmětů dramatická a rodinná výchova
mezi nepovinné předměty musí být nabídnut předmět náboženství
-v roce 1999/2000 se podle něj vzdělávalo 11,8% žáků
-nastává odklon od programu a návrat k programu Základní škola
Národní škola
Představuje nejprogresivnější, „nejalternativnější“ variantu základního vzdělávání. Program vychází z národní filozofie výchovy a pokrokových tradic českého školství; klade před sebe úkol být školou, která respektuje dětství jako plnohodnotné období života (podobně jako Z. Helus v programu Obecná škola – „dítě jako východisko školské reformy“). Priority spatřuje v rozvíjení „životních dovedností“, reprezentovaných v osobnosti svobodného člověka, který se umí postarat o svůj život: je schopen aktivně a samostatně získávat informace, pracovat s nimi, zkoumat, hledat řešení problémů ve spolupráci s ostatními. Má zájem o společenské dění a běžně se ho účastní, umí argumentovat, diskutovat, autenticky žít ve společenství, které představuje škola, rodina, obec i širší společnost.
V platnost vzešel k 1. 9 . 1997.
Účel: a) projekt si klade za cíl být školou pro děti
b) být školou zaměřenou na úspěch
c) být školou, která zahájí dráhu dítěte
d) být školou, která položí základy pro život svobodného člověka
Prosazuje diferenciaci učebních plánů uvnitř 2. stupně ZŠ a to tvořením skupin žáků podle zájmu v určitém předmětu.