POČÁTKY A PŘÍČINY VZPONIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 4.
POČÁTKY A PŘÍČINY VZPONIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 4.
Česká republika 20. – 30. léta 20. století
BLÁHA, VELÍNSKÝ, CHALUPNÝ, VENDYŠ, ŠÍMA
– nepěstovali čistou SOP
Polsko
– speciální institut, výzkum v terénu, sociální práce… H. RADLÍNSKÁ
– zkoumají prostředí, ped. péči, soc. práce, přirozené výchovné prostředí /rodina, vrstevníci, lokální prostředí.. WROCZYNSKÝ, KAMINSKÝ, PLCH
Rusko
– vše, co se odchylovalo od stalinistických dogmat bylo nežádoucí
– vznikají utajené práce –) BOLONSKÉHO, ŠACKÉHO
– 60. – 80. léta – SOP= směr buržoazní pedagogiky
– v 60. létech se velmi rozvíjí zájem o sociologii a její vztah k pedagogice
ČSSR
– potlačena sociologie i SOP jako buržoazní pseudovědy
60. léta
K. GALLA – „Úvod do sociologie výchovy“
– přehled názorů na soc. funkci pedagogiky
Předmět SOP
– objekt výchovy = sociální skupiny
– prostředí výchovy = rodina, jesle, internát…
– metody výchovy
– sociální vymezení cílů výchovy
Polsko, Německo – neustálý vývoj SOP….. WROCZINSKY – „Sociálna pedagogika“